Jumaat, 22 Januari 2010

perda-tech

Assalamualaikum...

hai...ape kabar...tentu korang plikkn ngan tjuk aku ari ni..perda-tech..ape tu perda-tech..?? adakah ia adlah sejenis haiwan yg tidak berbulu atau sjnis kenderaan yg tidak berenjin..?? betapa bangang betul soalan cmtu...pada kebiasaan..org yg tidak berakal je yg selalu bg soalan seperti itu..sbnarnye perda-tech ni mrupakan slah stu institusi pengajian yang memberi pluang kepada umat mlayu kita zman skarang yg x bape pndai dari segi akademik tetapi lbih aktif kpda faktor kemahiran, contohnya melukis, menjahit, baiki enjin kete, welding, pertanian dan mcm2 agi..(nmpak cam bnyak je).

haaa...jadi ari ni aku nk cite la ckit psal perda-tech yg telah bnyak memberi kenangan pada diri aku ni. sbnarnye aku x tau pon pasal perda ni...menatang ape ntah(waktu dulu la..) tp skang aku dh anggap perda-tech ni seperti tmpat yg akan aku knang buat slame-lamenye...nape aku ckp cmtu..?? sabaq la...aku baru nk cite ni...

selepas berakhirnya episod aku mendapat result keputusan SPM...aku memikirkan diriku ini...kemanakah tmpat yg akan aku tuju slpas ini..u ke..?? matrik ke..?? politeknik ke..?? ataupon maktab..?? maktab..??? wakakaka...ade ati plak aku ni nk masuk maktab..result dh la ckup2 mkn je...aku tensen...sbnarnye aku ni dh lame mengidam nk jd cikgu..ngatkn bleh la nk msuk maktab...tp nmpknye hajatku itu adlah sia2...abg aku plak dpt msuk matrik tp result dia pon truk gak...dia dpt msuk 'u' tp korang tau x dia dpt 'u' ape..?? universti mlaysia klantan...wakakaka...dh la dpt kos penternakan..lg la aku nk terglak...hahahahah..pastu tetiba ade satu singgahan tngan di pipi aku...haaa..kan dh kene...(moral: jgn gelak kat org nnti diri sndri yg kene). so..last skali aku ngan dia same2 pegi isi borang maktab..mne la tau kot2 bleh ke..sbb member abg aku sorang agi tu dpt masuk maktab wlaupon hnya mndapat 2A je.

fuh!!! excited giler mse dok isi borang maktab tu..x sbr plak nk tnggu kputusan...yg peliknya aku ni..borang len aku x isi...aku isi borang maktab je...x ke bongok..ha3...then, tnggu punye tnggu..akhirnya kputusan kuar gak..skali lg aku bersama abg aku pergi ke cc untuk mnyemak kputusan yg sudah kuar....semak punye semak...aikk...mne name aku..?? x de ke..?? aku tgok abg aku bkn men sronok lg dia...aku try chek nme dia..oo..ptutla sonok..rupe2 nye nme dia tersenarai...emm..dia tnye aku..abg ngah..?? ko bleh ke x..?? aku cam biase ar...wat muke sposen..x bleh ar...result aku x bape ok kot..x pela..waaaarrrhhhggg...sedih giler bile x dpt...punah smua impian aku..sob..sob...

selang beberapa ari...pakcik aku yg berada di penang blik ke kampung smpena cuti..cuti ape ntah..aku pon x tau...dia tnye la aku...skang ni nk smbung blaja kat mne..?? aku jwb la...x tau la..mintak maktab x bleh...nk mintak politeknik pon..x dpt gak..(tipu beb..nk slamatkan diri..) wakakaka...gilak..sbnarnye aku x isi pon borang politeknik tu..pakcik aku terkjut..x dpt..??
pastu cmne ni..?? nape x bgitau pakcik awl2...bleh la pakcik rekemenkn abgngah kat tmpat pakcik ngajar 2..Haaaaaaahhh...ya Allah...nape aku bleh lupe plak yg pakcik aku ni lecturer...
pastu aku tnye la pakcik aku..kos ape skang yg ade..?? pakcik aku ckp...skang ni tawaran untuk diploma dh tutup..skang untuk sijil jela yg ade..aduh..rugi btul aku...aku nk wat cmne ni...

tanpa berfikir pnjang, aku trus je bgitau pakcik aku yg aku nk ambik sijil..lantak la..ape nk jd..jd la...ape kurangnye ambik sijil..ok gak. Pastu dlm sminggu dua...stelah siap isi borang smua..aku bgitau kat abah aku spya dia beli tiket utk aku dan abg aku...aku dpt kat penang..abg aku plak dpt kat perak...so, bli tiket skali jela..smua trun kat penang..abg aku..biar pakcik aku jela yg antar...bkn jauh pon..ha3...x jauh..?? gilak..jauh siot..wakakaka..lantak la..

aku rse berdebar giler mase nk naik bas..al maklumla..ini adlah pengalaman pertama aku dpt blajar luar dari klantan..he3..rse nak nangis pon ade...wakakakaka...aku tgok umi aku mcm nk nangis je bile dia peluk aku...rilek ar umi...abgngah pegi kjap je(dlm ati rse sedih giler)...pale hotak ko kejap...lme siot..ha4...bila dh abis salam2, cium2 pipi smua...aku brsama abg ku yg tercinta mlangkahkn diri menaiki bas...selepas tu berlaku la adengan melambai tangan menandakan ucapan slamat tinggal kpd kluarga yg tercinta..

prjlanan dari kelantan ke penang memakan mse selama 5 jam...boring giler aku rse dok dlm bas...nasib baik la aku ade beli buku ujang td..bleh la wat ilang boring...tp tumpuan utk membaca smakin ilang apabila keadaan di dlm bas smakin dingin...besa la..org x biasa nek bas..cmni la gayanya..aku tgok driver rilek je...kulit ape dia ni..x rse sjuk ke..?? aku tgok pnumpang yg kat dlm bas smua ksejukan..(aku agak2 jela) aku tgok abg aku plak..mak aih..dia ni...bleh tido...aku nk tido pon x lena..sejuk giler..nsib la aku pkai sweater..klu tak x tau la...tu pon aku rse sejuk agi...tnggu punye tnggu..akhirnya smpai la ke destinasiku...iaitu penang..

haaa..sesudah smpai je kat penang...aku dan abg aku mnunggu pakcik aku utk ambik aku kat butterworth. tiba2..brlaku plak satu kjadian yg tidak diingini....alamak!! abg aku mnepuk dahi..aku tnye..nape plak..?? aku lupe ambik la sampul surat x-ray kat atas bas...hah?? tetiba aku tringat plak smpul surat yg aku pnye....alamak..aku pon lupe ambik gak la...mse tu rse berdebar giler...aku tgok abg aku dh x de dah...mne dia pegi..?? aik..dia ni wat hal la plak..mne dia pergi...pastu tiba2 aku trnmpak dia mnuju ke arah aku..aku tnye dia..ko pegi mne..?? aku pegi cri bas yg kite naik td...tp x jumpe. Bengong...mne nk jumpe dh bas td...dh jauh dh dia pegi..(haa..kn dpt bengong kat aku satu) wakakakaka...pastu ade sorang member tgur kami..dia student politeknik..dia tnye..nape..?? abg aku ckp la...smpul x-ray trtinggal kat ats bas. ooo...x pe...x-ray tu x penting pon...yg penting medical check-up tu...aku ngan abg pon mengangguk tanda paham..x pela la klu cmtu..trima ksih ye. fuhh!! nsib baik...

pastu deringan telefon bernada i'm yours brbunyi...rupe2 nye pakcik aku yg call..dia ckp dia dh de kat terminal bas dh..so aku dan abg aku mencari beliau...tngok skali pon aku dh nmpk dh..klu tinggi2, pkai spek plak..yela tu..pakcik aku la 2...setelah bersalam-salaman..kami mnaiki kereta mnuju ke rumahnye...aku ngatkan dkt je..rupe2 nye jauh gak umah pakcik aku...kat nibong tebal. sblum 2 kami singgah dulu di carefore kat seberang jaya. aku ngan abg aku cuci2 mate la ckit...alaaa..bkn de pape sgt pon kat carefore 2..kecik je...aku bli boxer selai utk aku pakai kat perda nnti..gagagagaga..abg aku.. tau la dia bli pe..

sesudah 2, kmi tolak blik dan smpai kat umah pkcik aku dlm kul 7. aku rase penat giler...walaupon hnya duduk je di atas bas..tapi kepenatan tu jelas terasa. smpai2 je aku trus mandi..pastu smyang. pas smayang tu aku borak2 la ckit dgn pakcik aku.tanye ckit pasal perda ni cmne. pastu sesudah mkn aku smyg isyak..then, tido...penat siot..dh la esok nk pegi daftar plak...bju pon x gosok agi..lantak la..pagi esok jela gosok..yg penting aku tido skang.

so...korang nk tahu ape yg jd plak...nntikan episod yg akn dtg...wakakakakaka....rilek ar..aku pon dh penat dh ni..dari td lg dok taip bg la aku rehat plak..ok jmpe di lain episod plak..bye..assalamualaikum...

0 ulasan:

Catat Ulasan